از زمان انتشار Nitro Pro به این سو، این نرم‌افزار به تدریج خود را به عنوان بهترین جایگزین Acrobat PDF editing and conversion tool شرکت ادوب معرفی کرده‌است. به روزرسانی سال گذشته این نرم‌افزار تقریبا یکی از به روزرسانی‌های اصلی از تاریخ اولین انتشار Nitro Pro به شمار می‌رود، در این نسخه علاوه بر بهبود عملکردهای پیشین ویژگی‌های منحصر به فرد جدیدی نیز به Nitro Pro افزوده شد. نسخه واپسین نرم‌افزار این سوال را برای کاربران عادی و سایر توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که آیا شرکت نیترو همچنان به ایجاد تکامل به جای یک اقدام انقلابی اصرار دارد؟

پاسخ صریحا آری است. یاد همه ما هست که Nitro Pro 7 در ابتدای انتشارش چقدر خوب و کارآمد بود و نسخه هشتم به نوعی آن را تکمیل کرد. قیمت به روزرسانی بسیار عالی و رقابتی باعث می‌شود که همواره کاربران حرفه‌ای نسخه‌های جدیدتر را ترجیح دهند. در Nitro Pro  نیز مانند همیشه اگرچه ویژگی‌های افزوده شده زیاد بزرگ و انقلابی نیست ولی تغییرات جذاب کوچکی را شاهد هستیم که علاوه بر افزودن کارایی‌های جدید به بهبود عملکردهای پیشین نیز کمک می‌کنند.

متاسفانه قیمت نرم‌‎افزار در نسخه جدید روند صعودی به خود گرفته، به طوری که برای خرید نسخه اصلی 20$ افزایش و برای به روز کردن نسخه هشتم به نسخه نه 49.5$ افزایش قیمت را شاهد هستیم. در ادامه می‌خواهیم با انداختن نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های جدید Nitro Pro  به این سوال پاسخ دهیم که آیا نسخه جدید ارزش این افزایش قیمت را داشته یا خیر؟

البته فراموش نکنید نسخه کرک را همیشه می توانید از گردو در این لینک دریافت کنید.


کاری که 
Nitro انجام می‌دهد

Nitro Pro یکی از قوی‌ترین ابزارهای موجود برای ایجاد، ویرایش و یا تغییر فرمت اسناد پی‌دی‌اف است. در حالی که ابزارهای مشابه رایگان بسیاری برای انجام هر یک از این امور مانند ساخت یک سند پی‌دی‌اف از یک سند ورد به طور مجزا و یا همزمان وجود دارد (از جمله Nitro Reader که برادر کوچکتر Nitro Pro به شمار می‌رود) نرم‌افزار Nitro Pro با استفاده از یک درایور مجازی چیزی بیش از یک image فایل اصلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Nitro Pro به کاربر این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر ایجاد اسناد پی‌دی‌اف از هرگونه سند دیگر مانند ورد آن‌ها را با استفاده از ابزار ویرایشی قدرتمند ویرایش کرده و علاوه بر آن با استفاده از موتور OCR خود؛ امکان ویرایش دوباره سند ایجاد شده را در هر رایانه دیگری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Nitro این قابلیت منحصر به فرد را با یک سری ابزار قدرتمند ویرایش متن با امکان ویرایش خطی و یا پاراگرافی متون به همراه امکاناتی از قبیل حذف یا اضافه کردن عکس‌های موجود همراه کرده است. علاوه بر این امکان در هم آمیختن چند سند پی‌دی‌اف و ویرایش و در نهایت یکسان‌سازی آن‌ها در قالب یک سند یکتا نیز قابلیت به دردبخور دیگری‌ست که Nitro را از سایر رقبای خود همانند محصول شرکت ادوب متمایز می‌کند.


اینترفیس مایکروسافتی

به دلیل این‌که تنها پلت‌فرم قابل استفاده برای Nitro ویندوز مایکروسافت است در نسخه 9 نیز سعی شده تا همانند نسخه 8 و 7 نرم‌افزار با آخرین اینترفیس مایکروسافت که به «روبان» مشهور است همخوانی کامل داشته باشد. اینترفیس روبان در ویندوز 8 و همچنین Office 2013 به کار رفته است. و البته که نتیجه کار بسیار موفق و خوب بوده است.

Nitro Pro  همچنین با اضافه کردن Plug-inهای کارآمد از جمله Outlook plugin که جایگزین add-onهای قدیمی برای اسناد ورد، اکسل و پاورپوینت شده، حالا خود را به یک بخش کاملا همتا و ضروری برای آفیس تبدیل کرده است. با استفاده از Outlook plugin کاربر این توانایی را خواهد داشت تا علاوه بر انجام تمامی امور قبلی مربوط به نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت، فایل‌ها و اسناد ضمیمه شده در اینباکس ایمیل خود را به طور مستقیم به یک سند پی‌دی‌اف تبدیل کند. شاید تنها نقطه سیاه در این بین این باشد که Plug-inهای جدید تنها در نسخه‌های 32 بیتی عرضه شده‌اند و آن طور که باید انتظارات کاربران نسخه 32 بیتی Office 2013 را برآورده نمی‌کنند اما در هر صورت امکان استفاده از آن‌ها همچنان پابرجاست.


ورود به فضای ابری

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نسخه جدید Nitro Pro که شرکت سازنده آن را در تبلیغات خود نیز گنجانده بود ورود نرم‌افزار به فضای ابری با سرویس جدیدی به نام Nitro Cloud است. این سرویس به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق مرورگر وب خود در هر رایانه‌ای به Nitro Pro  دسترسی تقریبا کاملی داشته باشد. به صورت که کاربر قادر است در صورت دسترسی به اینترنت انواع و اقسام اسناد را به یک سند پی‌دی‌اف تبدیل کرده، چندین تبدیل همزمان صورت دهد و نتیجه کار خود را در فضای ابری که در اختیارش قرار داده شده است ذخیره نماید. با این حال در اولین بررسی‌ها سرویس Nitro Cloud هنوز به طور کامل ویژگی‌های نرم‌افزار اصلی را پوشش نداده و حتی گاها از برقراری ارتباط صحیح با نرم‌افزار عاجز است. برای مثال کاربر نمی‌تواند یک سند را در نرم‌افزار ویرایش کرده و سپس آن را با سند قبلی آپلود شده در فضای Nitro Cloud همگام سازی (sync) نماید، بلکه سند جدید به طور مجزا آپلود خواهد شد. چیزی که مطمئنا مسئولان شرکت سازنده نیز از آن آگاهند و یحتمل در به روزرسانی‌های بعدی این سرویس مرتفع خواهد شد.


چاپ دسته‌ای

Nitro Pro  همچنین این قابلیت را در اختیار شما می‌دهد تا با انتخاب چندین سند پی‌دی‌اف آن‌ها را به طور دسته‌ای همزمان چاپ نمایید. این خود یکی از آن ویژگی‌هایی است که زمان قابل توجهی را برای کاربر ذخیر می‌کند و می‌تواند تا حدی افزایش قیمت به روزرسانی را توجیه نماید و دقیقا همانطور که باید هم کار می‌کند، فقط کافی‌ست از منوی File گزینه Print in Batch را انتخاب کرده، سپس روی Add Files… کلیک نموده و فایل‌های مدّ نظر خود را انتخاب کنید. حتی در صورتی که فایل‌های شما در پوشه‌های گوناگون قرار دارند می‌تواند با تکرار همین روند آن‌ها را جهت چاپ اضافه کنید. همچنین در صورتی که امکان چاپ فیزیکی یک سند یا دسته‌ای از اسناد را ندارید می‌توانید آن‌ها را با استفاده از ویژگی Virtual Printer به طور مجازی چاپ کنید.

نسخه جدید همچنین قابلیت خاص خود را جهت مقایسه در اختیار قرار داده است. قابلیت Visual Compare می‌تواند با اسکن و بررسی Pixel by Pixel تمامی تفاوت‌های میان نسخه اصلی و نسخه پی‌دی‌اف در حال ویرایش را به کاربر نشان دهد. در این قابلیت دو سند به طور مجزا در یک صفحه کنار هم قرار می‌گیرند و نرم‌افزار با هایلایت کردن نقاط متمایز کاربر را از وجود آن‌ها آگاه می‌کند.

ویژگی سوم جدید در نسخه جدید قابلیت اندازه‌‎گیری نیترو یا measurement tool می‌باشد که به کاربر امکان اندازه‌گیری فواصل، محیط و سطوح یک سند پی‌دی‌اف را می‌دهد. قابلیتی که بیش از همه کاربران فایل‌های CAD، نقشه و سایر فایل‌های ترسیمی را خوشحال می‌کند. Nitro Pro  برای استفاده از قابلیت اندازه‌گیری هر صفحه را با یک مقیاس خاص درون فایل پی‌دی‌اف جاسازی می‌کند.

استفاده از این کارایی برای کاربران حرفه‌ای بسیار آسان است، کافی‌ست در ابتدا دو نقطه روی سند خود در نظر بگیرید و طول مورد نظر را وارد کنید. پس از آن شما به راحتی با انتخاب نوع اندازه‌گیری خود و با در دست گرفتن کنترل امکان ایجاد تغییرات در طول کلی، فواصل و یا محیط را خواهید داشت. در موارد لزوم نیز می‌توانید با استفاده از کلید Shift روی کیبورد زوایای هر فایل ترسیمی را مطابق میل خودتان تصحیح نمایید. پس از پایان کار به تکان دادن ماوس در جهت بالا یا پایین می‌توانید یک نگاه بهتر و کلی‌تر به تصویر ایجاد شده بیاندازید. کلیت این کار شاید در ابتدا کمی ناآشنا به نظر برسد ولی کم کم به آن مسلط خواهید شد.


تغییرات جزئی

همان‌گونه که انتظارش می‌رفت Nitro Pro  نیز همانند سایر نسخه‌های پیشین با یک سری تغییرات جزئی نیز همراه بوده است. یکی از این تغییرات بارگذاری سریع‌تر فایل‌هاست، چیزی که به هنگام بارگذاری فایل‌های حجیم‌تر کاملا به چشم می‌آید، اگر خاطرتان باشد در نسخه هشتم گاها بارگذاری یک فایل با حجم بالا با مشکل مواجه بود. این قابلیت جدید با استفاده از سیستم پردازش چندگانه نیترو برای رندر کردن فایل به دست آمده است.

یکی از قابلیت‌های اصلی در تمامی نسخه‌های Nitro Pro ابزار ویرایشی آن است. در نسخه جدید نیز نیترو یک ابزار ویرایش بصری ارائه کرده که قابلیت ویرایش خطی و یا ایجاد تغییرات در کل یک پاراگراف را به کار می‌دهد. کافی‌ست در حالت ویرایش متن روی یک خط یا پاراگراف دابل‌کلیک کنید تا Nitro Pro  به طور هوشمند کنترل مناسب و مدّ نظر شما را به دست دهد. با همه این تغییرات اما کاربر هنوز هم قادر است به طور دستی میان خطوط و پاراگراف‌ها سویچ کرده و تغییرات خود را وارد نماید.

قابلیت Spellchecker بهبود خوبی یافته است به طوری که در نسخه جدید قادر است کلمات داخل متن شما را اسکن کرده و اشتباهات تایپی و سایر هجی‌های نادرست را هایلایت کند. کاربر می‌تواند با کلیک روی کلمات هایلایت شده به راحتی سایر گزینه‌های جایگزین صحیح را ببنید و متن خود را اصلاح نماید. همچنین چندین زبان جدید نیز به Spellchecker نرم‌افزار افزوده شده است که برای کاربران حرفه‌ای‌تر کارآمد به نظر می‌رسد.

آخرین تغییر جزئی نیز اضافه شدن یک نوار ابزار شناور در قالب نرم‌افزار است که در در حالت پیش‌فرض در بالاترین جای صفحه نمایش قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند کلیدهای دلخواه خود را به این نوار ابزار بیافزاید و از آن در جهت دسترسی سریع‌تر به سایر نرم‌افزارهای مرتبط با Nitro Pro  استفاده نماید.


نقاط قوت

این تغییرات و قابلیت‌های جدید که در طول متن حاضر به اطناب درباره آن‌ها صحبت شد همه بخشی از نقاط قوت Nitro Pro  هستند. یکی از نقاط قوت اصلی که در متن به آن اشاره نکردیم قابلیت بازگردانی یک فایل پی‌دی‌اف به سندهای آفیس مثل ورد می‌باشد که بسیار عالی و بی نقص کار می‌کند.

قابلیت Outlook plugin علاوه بر آن‌چه گفته شد امکان دسترسی صد درصدی کاربر به ایمیل‌های خود و ایجاد تغییرات در آن‌ها را می‌دهد.

تنظیمات حفاظتی نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند که شاید دلیل اصلی آن اضافه شدن سرویس ابری Nitro Cloud باشد. حالا شما می‌توانید به عنوان کاربر فایل‌های پی‌دی‌اف تولیدی خود را کدگذاری کنید. همچنین فایل‌های آپلودی بر روی فضای ابری نرم‌افزار به طور پیش‌فرض کدگذاری شده ارسال و دریافت می‌گردند.


نقاط ضعف

اولین چیزی که می‌توان از آن به عنوان نقطه ضعف یاد کرد این است که Nitro Pro  هنوز هم آن‌طور که باید و شاید قابلیت‌ها و ویژگی‌های ویرایشی را به اوج خود نرسانیده است. به طور مثال کاربران عادی و حرفه‌ای انتظار داشتند که در این نسخه امکان جایگزینی مستقیم یک تصویر با تصویر دیگر وجود داشته باشد که هنوز خبری از آن نیست.

موتور OCR نرم‌افزار نیز یکی دیگر از مثال‌های یک ویژگی خوب اما نه عالی است. این موتور کار تغییر هویت اسنادی که بر پایه تصویر هستند را به فایل‌های پی‌دی‌اف به خوبی انجام می‌دهد اما مطمئنا نمی‌تواند یک جایگزین خوب برای یک ابزار OCR مجزا به شمار رود و هنوز جای تعمیم و پیشرفت بسیار دارد.

ادغام و انضمام فضای ابری و نرم‌افزار نیز همان‌گونه که اشاره کردیم هنوز به نوعی لنگ می‌زند. مشکلی که مطمئنا با ایجاد تغییرات از سوی شرکت سازنده در Nitro Cloud مرتفع خواهد شد.


خلاصه

با این که هنوز هم در بازار نرم‌افزارهای ویرایش و ساخت پی‌دی‌اف Adobe Acrobat جلوتر از سایرین است ولی Nitro Pro  حتی با افزایش قیمت نیز توانسته قیمتی برابر یک سوم Adobe Acrobat را ارائه کند و در عین حال ویژگی‌های منحصر به فرد و فوق‌العاده خود را جهت رقابت هرچه بهتر به نسخه جدید اضافه نماید. Nitro Pro  به نظر ارزش چک کردن را برای کاربران علاقه‌مند دارد، کما این که این نرم‌افزار نسخه مورد علاقه و مورد استفاده بسیاری از کاربران تجاری و غیرتجاری می‌باشد. به طور کلی Nitro Pro  با امکانات بسیار خوب خود یک دیدگاه جدید در زمینه ساخت، ویرایش و تغییر فرمت فایل‌های پی‌دی‌اف را عرضه نموده و به راحتی قادر به مرتفع ساختن نیازهای اکثریت قریب به اتفاق کاربران می‌باشد.

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه