آشفته نشوید! چطور 5 مورد اورژانسی کامپیوتر‎های شخصی را درست کنید

کامپیوتر شخصی شما ممکن است به اندازه گوشی هوشمند همراه شما ضروری نباشد، ولی به احتمال زیاد هنوز به اندازه‎ی کافی مهم است. بنابراین کاملا قابل درک است به دنبال بروز به یک مورد اورژانسی برای کامپیوترتان خشکتان بزند و آشفته شوید، نظیر یک صفحه‎ی نمایش خراب، پاک کردن تصادفی فایل‎های مهم یا یک ویروس. ولی آشفته شدن خوب نیست چون اغلب اوقات زمان و عکس العمل مناسب مهم محسوب می‎شوند.

نگران نباشید. با آنکه نمی‎توانید با 117 تماس بگیرید، کاری که می‎توانید در رابطه با برطرف سازی 5 مورد اورژانسی کامپیوتری انجام دهید در زیر ارائه شده است.


صفحه‎ی نمایش خراب لپ تاب

چند ماه قبل، من در کنار سگم در حال کار با MacBook Air بودم. به دلایل نامشخصی، ناگهان سگ من تصمیم گرفت که روی صفحه‎ی پای من قرار بگیرد، بنابراین روی من پرید و نتیجه این شد که روی صفحه‎ی نمایش لپ‌تاپ من فرود آمد. صفحه‎ی نمایش لپ‌تاپ مناسب تحمل وزن یک سگ تقریبا 14 کیلویی نیست، بنابراین نیازی به گفتن نیست که صفحه‎ی نمایش من داغون شده بود.

اولین کار‎‎هایی که باید در ابتدا انجام داد: مطمئن شوید که صفحه‎ی نمایش لپ‌تاپ شما، و نه چیز مهمتری (نظیر کارت گرافیک) آسیب دیده است. اگر صفحه نمایش از نظر بصری و نحوه‎ی نمایش خراب شده است، به کار خود به صورت نرمال ادامه دهید تا ببینید آیا مشکلات دیگری نیز بروز می‎کنند یا خیر.

اگر آسیب قابل مشاهده‎ای وجود ندارد، ولی صفحه‎ی نمایش کار‎های عجیبی می‎کند، می‎توانید زدن یک مانیتور اکسترنال به لپ‌تاپ را تست کنید. شما برای انجام این کار به یک پورت خروجی (HDMI, mini-HDMI, DisplayPort, mini-DisplayPort, DVI یا VGA)، یک مانیتور اکسترنال یا تلویزیون، و همچنین کابل مربوطه، نیاز دارید. بعضی از لپ‌تاپ‎ها همچنین دارای یک شیوه‎ی نمایش اکسترنال هستند که باید آن را فعال کنید، معمولا این کار از طریق کلید‎های Function صورت می‎گیرد. اگر خروجی لپ‌تاپ شما روی یک صفحه‎ی نمایش اکسترنال به خوبی نشان داده می‎شود، شما فقط یک مشکل ساده‎ی صفحه‎ی نمایش و نه چیز جدی‎ تری دارید.

برطرف سازی مشکل: خبر‎ خوب این است که نیاز به اصلاح فوری آن ندارید. اگر صفحه‎ی نمایش در لبه‎ی خود دارای یک ترک در حد سر مو است، می‎توانید همانند قبل به استفاده از آن ادامه دهید، گرچه اجتناب از جابجایی آن، بستن آن، یا سفر با آن ایده‎ی خوبی است، چون فشار روی صفحه‎ی نمایش می‎تواند باعث بزرگتر شدن ترک شود. اگر یک مانیتور اکسترنال دم دست دارید، می‎توانید به آسانی از لپ‌تاپ خود برای مدتی به عنوان یک کامپیوتر استفاده کنید.

لپ‌تاپ خود را به یک مانیتور اکسترنال متصل کنید تا مطمئن شوید واقعا صفحه‎ی نمایش خراب است و مشکل حادتر نمی‎باشد.

اگر می‎خواهید صفحه‎ی نمایش خود را درست کنید دو گزینه پیش رو دارید: آن را خودتان انجام دهید یا آن را به یک تعمیرگاه پیش یک متخصص ببرید (یا آن را به بخش ضمانت کارخانه تحویل دهید اگر آن را با یک ضمانت مدت دار با پوشش دادن آسیب‎های تصادفی خریداری کرده‎اید). تعمیر توسط خود شما آسان تر از چیزی است که شما فکرش را می‎کنید، ولی اگر یک لپ‌تاپ خاص نظیر مک بوک یا Ultrabook دارید، بهتر است آن را پیش یک متخصص ببرید. صفحات نمایش فوق‎ العاده نازک، نظیر آنچه که در Ultrabook ها یا MacBook Air ها پیدا می‎شود، واقعا عوض کردن آن‎ها عملی سخت است و گاهی اوقات اصلا ارزش تعویض ندارند.


یک فایل مهم پاک شده

دو نوع فایل «مهم» وجود دارد: فایل‎هایی که برای شما مهم هستند، نظیر عکس‎های دوران فارغ التحصیلی دبیرستان، و آن‎هایی که برای کامپیوتر شما مهم هستند نظیر فایل‎های سیستمی. امیدواریم عادت نداشته باشید داخل پوشه‎های روت کامپیوتر خود شروع به گردش بکنید و غیر عمدی آن‎ها را پاک کنید، ولی باید گفت که فایل‎های مهم گاهی اوقات توسط هنگ‎های سیستمی، بد افزار یا برنامه‎های آنتی ویروس بیش از حد وسواسی، پاک شده و یا آسیب می‎بینند.

اولین کار‎‎هایی که باید در ابتدا انجام داد: اگر به صورت تصادفی یک فایل تصویری و یا سند مهم را پاک کردید، آشفته نشوید. ابتدا ببینید اگر می‎توانید آن را پیدا کنید، Windows Explorer را باز کنید و نام فایل را داخل کادر جستجو در بخش سمت راست بالا وارد کنید. ممکن است که اصلا آن را پاک نکرده باشید، بلکه به یک فولدر دیگر با یک عمل ندانسته‎ی موس جابجا شده باشد.

اگر نمی‎توانید با جستجو آن را پیدا کنید، سطل آشغال را باز کنید که معمولاً روی دسکتاپ آیکن دارد و به دنبال فایل باشید. اگر فایل‎های زیادی آنجا هستند، درون پنجره راست کلیک کنید، گزینه‎ی Sort را انتخاب و سپس براساس تاریخ پاک شدن مرتب کنید. آخرین فایل‎های پاک شده در بالای پنجره ظاهر می‎شوند.

اگر چنین چیزی جواب نمی‎دهد، سعی کنید از ابزار ریکاوری فایل‎های پاک شده نظیر Recuva برای برگرداندن داده‎های از دست رفته‎ی خود استفاده کنید.

اگر فایل در سطل آشغال نیست و این برنامه نتوانست آن را پیدا کند، ممکن است به آسانی قادر به برگردان آن از یک بک آپ باشید. ویندوز 7 به صورت خودکار، نسخه‎های قدیمی از فایل‎های شما ایجاد می‎کند، ولی ویندوز 8 شما را مجبور خواهد که ویژگی به اسم File History را به صورت دستی روشن کنید تا چنین کاری رخ دهد. در ویندوز 7، Windows Explorer را باز کنید و پوشه‎ای که حاوی فایل بود را پیدا کنید. روی فولدر راست کلیک کنید و روی Restore previous کلیک کنید. اکنون لیستی از بک آپ‎های گرفته شده از فولدر را براساس تاریخ تغییر مشاهده می‎کنید. روی بک آپ مورد نظر خود که قبل از تاریخ پاک کردن فایل ایجاد شده است کلیک و Restore را انتخاب کنید.

در ویندوز 8، شما می‎توانید فایل‎های پاک شده را با باز کردن منوی File History  و کلیک کردن روی Restore personal files ریکاوری کنید.

نحوه‎ی برطرف سازی مشکل: اگر نمی‎توانید فایل پاک شده‎ی خود را پیدا و آن را به آسانی از بخش تاریخچه‎ی فایل ویندوز ریکاوری کنید، هنوز شانس شما به طور کامل تمام نشده است. اگر به طور منظم از کامپیوتر خود بک آپ می‎گیرد، می‎توانید به دنبال آن روی درایو پشتیبانی خود باشید، و اگر درایو پشتیبانی روی یک سرویس ابری نظیر Dropbox, Copy یا OneDrive قرار دارد، هنوز می‎توانید آن را از وب سایت سرویس ابری مذکور برگردانید.

اگر به طور منظم از کامپیوتر خود بک آپ نمی‎گیرید، شرم بر شما. ولی حالا وقت استفاده از یک متخصص است: شما می‎توانید یک نرم افزاری ریکاوری را به کار بگیرید که به صورت عمیق درایو‎های شما را برای فایل‎های پاک شده اسکن می‎کند، یا می‎توانید از سرویس ریکاوری داده‎های گران ولی بسیار موثر نظیر DriveSavers استفاده کنید.

اگر فایل پاک شده یک فایل شخصی نیست، ولی یک فایل مهم سیستمی است، یقینا نیاز به تعمیر کامپیوتر خود با یک سیستم ری استور هستید، یا حتی دوباره نصب کردن کامل ویندوز.


چیزی روی کامپیوتر ریخته است

برای همه رخ داده است، در حال نوشیدن چیزی سر میز کار خود هستید و ناگهان وووااای، روی کیبورد شما چایی ریخته است.

اولین کار‎‎هایی که باید در ابتدا انجام داد: مایعات به وسایل برقی آسیب می‎زنند به علت چیزهایی که در مایع نظیر مواد معدنی و نمک قرار دارند (از نظر فنی ریختن آب خالص روی کامپیوتر شما عملی واقعا امن خواهد بود). اگر کامپیوتر زمانی که چیزی روی آن ریخته می‎شود روشن است، چنین اتفاقی باعث کوتاه شدن مدار می‎شود. بنابراین اولین کاری که باید قبل از هر چیز دیگری انجام دهید، خاموش کردن کامپیوترتان هرچه سریعتر که ممکن است، می‎باشد، سپس آن را از برق بکشید و باتری آن را (اگر امکانش است) در آورید. هرچه سریعتر به حالت بدون برق بروید، بهتر است.

نحوه‎ی برطرف سازی مشکل: زمانی که کامپیوتر خاموش است تمامی کابل‎ها و اجزاء، کارت‎های گرافیک، درایو‎های قابل درآوردن را در آورید و آن را واژگون کنید. اگر لپ‌تاپ است، بهتر است مایع نزدیک صفحه‎ی نمایش نشود، اگر پی‌سی است، به جای اینکه کاملا آن را واژگون کنید به صورت یک طرفی بگذارید. کامپیوتر را به سمت جریان مایع بخوابانید (یعنی اگر چیزی روی صفحه راست کیبورد شما ریخته است، آن را روی سمت چپ خود بخوابانید). می‎توانید با استفاده از یک پارچه‎ی غیر کرک دار قسمت بیرونی کامپیوتر را تمیز کنید.

تا می‎توانید قطعات کامپیوتر خود را در آورید اگر مایعی درون آن ریخته است، البته قبلش آن را از برق بکشید

بعد از آنکه بیشتر مایع خشک شد، می‌شود قطعات کامپیوتر را تا جایی که می‎توان سر جای خود اسمبل کرد. اگر بتوانید به طور کامل آن را از هم باز کنید عالی است. اگر نمی‎توانید، زحمت به خود ندهید، حداقل باید سعی کنید ولی که کلید‎های صفحه کلید را در آورید تا تمام مایع آن را بیرون آورید. اگر چیزی جز آب ریخته است، از آنجایی که نوشیدنی‎های زیادی چسبناک هستند و بخش‎های درونی کامپیوتر را از بین می‎برند، تمیز کاری با یک تمیز کننده‎ی مدار ایده‎ی خوبی می‎تواند باشد.

زمانی که کامپیوتر به برق نیست، قطعات آن را از هم جدا و تمیز کنید… آن را به همان حالت رها کنید و تا جایی که می‎توانید صبر کنید و سپس دو روز دیگر هم صبر کنید (به صورت ایده‎آل حداقل یک هفته). سپس خدا خدا کنید که به اندازه‎ی کافی سریع بوده‎اید و آن را روشن کنید.


عدم دسترسی به اینترنت

چه چیزی بهتر تماشای ویدئوهای جالب آنلاین؟ جز اینکه متوجه شوید دسترسی به اینترنت ندارید. جدا از فحش دادن به سرویس دهنده‎تان، اگر متوجه شدید اینترنت ندارید می‎توانید کار‎های زیر را انجام دهید.

اولین کار‎‎هایی که باید در ابتدا انجام داد: سه یا 4 منبع احتمالی برای عدم ارتباط اینترنت وجود دارد که بستگی به نوع اتصال شما دارد (سیمی یا بیسیم). منبع شماره‎ی 1، ISP شما است. مشکل می‎تواند یک قطعی محلی، منطقه‎ای یا سراسری باشد. منبع شماره‎ی 2 مودم شما است، که می‎تواند بد عمل کند. منبع شماره‎ی 3 روتر بیسیم شما است، که آن نیز می‎تواند بد عمل کند. و منبع شماره‎ی 4 کامپیوتر است.

نحوه‎ی برطرف سازی مشکل: برای اینکه ببینید مشکل از ISP شما است یا نه می‌توانید با شماره پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید. اگر قطعی از جانب ایشان باشد، به شما خواهند گفت.

اگر از سمت ISPقطعی وجود ندارد، باید مودم و روتر خود را چک کنید. ابتدا روتر و سپس مودم را از برق بکشید. 30 ثانیه صبر کنید و مودم را دوباره به برق بزنید. 30 ثانیه‎ی دیگر صبر کنید و دوباره روتر را به برق بزنید. کامپیوتر را ری‌استارت کنید. حالا باید اینترنت داشته باشید! اگر ندارید، بررسی کنید که آیا مشکل، روتر شما بواسطه‎ی وصل کردن مستقیم کامپیوتر شخصی شما با استفاده از یک کابل اترنت به مودم می‎باشد یا خیر. اگر بعد از این مرحله اینترنت داشتید، مشکل روتر است.

اگر بعد از این مرحله اینترنت نداشتید، مودم شما می‎تواند مشکل باشد، یا خود کابل اترنت. کابل دیگری را اگر دم دست دارید امتحان کنید.

اگر اوضاع درست نشده است، مشکل می‎تواند از کامپیوتر باشد. آسان ترین راه برای تست این کار سعی به متصل شدن به اینترنت با یک دستگاه دیگر، یک کامپیوتر، تلفن، یا تبلت است. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، پس کامپیوتر مشکل است. مطمئن شوید با رفتن به مسیر Control Panel > Device Manager > Network adapters کارت شبکه‎ی شما روشن و نصب است.

روی کارت شبکه‎ی خود راست کلیک کنید و اگر غیرفعال است آن را فعال کنید. اگر اینچنین نیست، روی Properties کلیک کنید و وضعیت آن را چک کنید (باید اینچنین باشد). اگر به درستی کار نمی‎کند، ممکن است نیاز به به روز رسانی درایور آن داشته باشید. روی تب Driver و Update Driver کلیک کنید…

اگر از وای فای استفاده می‎کنید، مطمئن شوید که روشن است، بعضی از لپ‌تاپ‎ها دارای یک سوییچ یا کلید function می‎باشد که باعث روشن یا خاموش شدن وای فای می‎شود.


کامپیوتر شما ویروسی شده است

شاید زمان آبونمان آنتی ویروس‌تان تمام شده است، شاید روی یک پاپ آپ اشتباه کلیک کرده‎اید، شاید چیزی که نباید را دانلود کرده‎اید، نمی‎توان قضاوت کرد. ولی مهم نیست چطور به این درد مبتلا شده‎اید، شما ویروسی شده‎اید و ویروس دارد دارد کامپیوتر شما را می‎خورد.

اولین کاری که باید در ابتدا انجام دهید:

مشخص کنید که ویروسی شده‎اید یا خیر. ویرو‎س‎ها و بد افزار می‎توانند خود را به شکل‎های مختلفی بروز دهند. ممکن است تبلیغات بدون توضیح پاپ آپی را مشاهده کنید، کامپیوتر بی نهایت کند کار کند یا ناگهان هنگ کند. مگر اینکه یک آنتی ویروس داشته باشید که حضور یک ویروس را به شما هشدار دهد، در غیر اینصورت گفتن اینکه ویروس دارید یا مادربورد (یا مشکل سخت افزاری دیگر) مشکل دارد آسان نیست، ولی بهتر است در امان بود تا متاسف.

قبل از هرکاری ارتباط با اینترنت را قطع کنید. ویروس‎ها عاشق اینترنت هستند، و آخرین کاری که باید برای آن انجام دهید دریافت یک نوع آپدیت کشنده از میزبانش باشد که کامپیوتر شما را تبدیل به یک زامبی کند.

نحوه‎ی برطرف سازی مشکل: کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode ری استارت کنید. برای رفتن به این حالت، کامپیوتر خود را ری استارت و دایم کلید F8 را  فشار دهید، آن را دایم پایین نگه ندارید، تا آنکه منوی گزینه‎های پیشرفته‎ی بوت را مشاهده کنید. از کلید‎های جهت نما برای انتخاب Safe Mode with Networking استفاده کرده و اینتر را فشار دهید.

زمانی که در این حالت قرار گرفتید، از یک برنامه‎ی آنتی ویروس و یک برنامه‎ی ضد بد افزار برای انجام اسکن استفاده کنید. حتی اگر از قبل یک آنتی ویروس روی کامپیوتر دارید، باید یک برنامه‎ی آنتی ویروس جدید نصب کنید، چون مشخص است برنامه‎ی آنتی ویروس قدیمی چیزی را از دست داده است. می‎توانید این کار را با ریختن برنامه روی یک فلش و نصب آن از آنجا انجام دهید تا نیاز به دوباره وصل کردن کامپیوتر خود به اینترنت نداشته باشید. علاوه بر اسکن با آنتی ویروس، باید از یک ضد بدافزار هم استفاده کنید که MalwareBytes می‎تواند مطمئن باشد.

امیدوارم که این برنامه‎های ضد بدافزار و آنتی ویروس قادر به ریشه کنی ویروس و برطرف سازی مشکل باشند. ولی اگر کار نکردند، یا ناپدید شدند یا زمانی که سعی کردید آن‎ها را اجرا کنید هنگ کردند (چون بعضی از ویروس‎ها باهوش هستند و می‎دانند چه برنامه‎هایی برای نابودی آن‎ها اختصاص یافته) ممکن است نیاز به نصب مجدد ویندوز، و برگردان فایل‎های تان و تنظیمات از نسخه‎ی پشتیبانی که قبلا تهیه کرده‎اید، داشته باشید.

Ransomwareها با این روش‌ها پاک نمی‌شوند. آموزش PC World برای مهار کردن آن‌ها را در این لینک بخوانید. اولین کار برای مقابله با این نوع بدافزار، خاموش‌کردن همگام‌سازی خودکار سرویس‌های ابری‌تان روی تمام دیوایس‌ها است وگرنه همه‌ی آن‌ها را هم قفل کرده و به گروگان خواهد گرفت.

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه