کاربر گرامی وارد شوید یا به ما بپیوندید !

DirectX 12 چیست و چرا مهم است؟

یکی از مواردی که مایکروسافت هنگام توضیح دادن امکانات ویندوز 10 در مورد آن صحبت می‌کرد DirectX 12 بود. ممکن است گیمرها بدانند که مایکروسافت در مورد چه چیزی صحبت می‌کند اما احتمالاً نمی‌دانند که این آپدیت چه ارزش بالایی دارد.

DirectX نامی است که مایکروسافت توسط آن مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزاری (API) که در نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و ویدیویی استفاده می‌شوند را توصیف می‌کند. در صدر این نرم‌افزارها، بازی‌ها وجود دارند، که در صورت عدم وجود DirectX، پلتفرم ویندوز هیچ وقت حکفرمای صنعت بازی در جهان نمی‌شد.

برای مد‌ت‌های زیادی، حداقل تا سال‌های قبل از انتشار دوم از ویندوز 95، بازی کردن روی کامپیوتر شخصی فرآیندی سخت شامل DOS و دیسک‌های بوت بود. برای این‌که دسترسی مستقیم به سخت‌افزار را در اختیار بازی‌ها قرار دهید باید ابتدا سیستم خود را به محیط داس بوت می‌کردید و سپس با استفاده از آرگومان‌های مخصوص در فایل‌های config.sys و autoexec.bat دسترسی به سخت‌افزار را برای بازی ممکن می‌ساختید.

این کار به شما اجازه می‌داد تا به بازی‌ها دسترسی به حافظه بیشتر، کارت صدا، ماوس و دیگر قطعات را بدهید. تمام این فرآیندها برای اجرای یک بازی برای خریداران تازه‌کار کامپیوترهای شخصی کاری خسته‌کننده بود.


DirectX
وارد می‌شود

مایکروسافت به زودی فهمید که برای محبوب کردن سیستم عامل ویندوز نزد گیمرها باید راهی برای دسترسی مستقیم به سخت افزار از درون ویندوز را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌ها قرار دهد.

اولین نسخه DirectX، نسخه 2.0a بود که در ژوئن 1996 برای ویندوز 95 و NT 4.0 منتشر شد. پذیرش این نرم‌افزار بین توسعه‌دهندگان و کاربران کمی به کندی انجام شد اما می‌توان گفت DirectX فرآیند بازی روی کامپیوترهای شخصی را برای همیشه تغییر دارد، و ممکن نیست بازی‌ای روی ویندوز بیابید که از این مجموعه استفاده نکند.

همان‌طور که زمان می‌گذشت DirectX بهتر و بهتر می‌شد، اما این قضیه که آیا می‌توانید از قابلیت‌های جدید نسخه‌های به روز DirectX استفاده کنید کاملاً به قطعات سیستم‌تان، مخصوصاً کارت گرافیک‌تان مربوط می‌شود. پس گرچه DirectX برای گیمرها موهبتی بی‌همتا تلقی می‌شود اما اگر سخت‌افزار کامپیوترتان متعلق به بیش از چند دهه پیش است، احتمال خیلی کمی وجود دارد که بتوانید از جدیدترین امکانات آخرین نسخه این مجموعه استفاده کنید.


پس چرا
Direct X 12 این‌قدر مهم است؟

کاملاً واضح است که مایکروسافت در تلاش است Direct X 12 را به مجموعه‌ای مهم تبدیل کند و این کار را با بهبودهای وسیعی که نسبت به نسخه‌های قبل این نرم‌افزار به وجود آورده انجام می‌دهد.

برای Xbox One، این کار گزینه‌های رندرینگ بیشتری را به وجود می‌آورد که راه را برای بازی‌های زیباتر و جلوه‌های بصری پیشرفته‌تر باز می‌کند. همچنین خیلی‌ها امیدوارند که به دلیل دسترسی آسان‌تر به ESRAM فوق‌العاده سریع Xbox One مجموعه DX12 بتواند از فریم‌ریت‌های سریع‌تری همچون فریم‌ریت‌های PS4 پشتیبانی کند.

در نهایت DX12 به Xbox One سرعتی بهتر خواهد داد و راه را برای ویدیوهای 4K باز خواهد کرد. در قسمت PCها فواید DX12 حتی مشهودتر است.


سازگاری عقب‌رو

یکی از قابلیت‌های DX12 که بارها برای بازی‌کنندگان اعلام شد قابلیت سازگاری عقب‌روی این مجموعه با سخت‌افزارهای DX11 بود. این به آن معنی است که اگر کمتر از دو سال از ساخت کارت گرافیک‌تان می‌گذرد احتمالاً‌ نیازی به آپگرید آن نخواهید داشت.

البته خیلی از قسمت‌های API های جدید DX12 برای سخت‌افزارهای قدیمی‌تر که «سازگار با DirectX 12» نیستند موجود نخواهد بود، اما در نهایت اگر کارت گرافیکی شما از DX11 پشتیبانی می‌کند می‌توانید از حجم عظیمی از امکانات جدید DX12 بهره ببرید.


شادی کاربران لپ‌تاپ

مایکروسافت قول داده است که DX12 رو سیستم‌هایی با مشخصات پایین‌تر نیز به خوبی اجرا می‌شود، که اشاره به لپ‌تاپ‌ها و تب‌لت‌ها دارد. هر دوی این دستگاه‌ها توان بازی کمی دارند. بیشتر بازی‌‌کنندگان برای بازی کردن لپ‌تاپ نمی‌خرند، بلکه به احتمال زیاد یک کامپیوتر شخصی بزرگ‌تر خواهند خرید که بتواند از قطعاتی که نیاز دارند پشتیبانی کند و آن‌ها را در خود جای دهد.

DX12 حداقل خواهد توانست بازی روی سیستم‌های ضعیف‌تر را کمی قابل تحمل‌تر کند. این مجموعه تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را به دستگاه‌های مخصوص بازی تبدیل نخواهد کرد اما حداقل قادر خواهید بود در مسافرت و تعطیلات‌تان از بازی کردن چند بازی روی لپ‌تاپ‌تان لذت ببرید.


قابلیت‌های جدید چند-آداپتوری

DX12 در لایه‌های زیرین اجرا می‌شود و این به آن معنی است که به گزینه‌های سخت‌افزاری خیلی بیشتری نسبت به پیشینیانش دسترسی دارد. از همه این گزینه‌ها، قابلیت چند-آداپتوری از همه هیجان‌انگیزتر است. در حالت ساده آن، چند-آداپتوری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا وظیفه انجام فرآیندهای پردازشی را بین کارت گرافیکی اصلی و چیپ گرافیکی پردازنده‌تان تقسیم کنند.

این به آن معنی است که اگر از این قابلیت با مهارت استفاده شود، کارت گرافیک بزرگ‌تان که احتمالاً چند صد دلار برایش پول داده‌اید فقط برای کارهای سنگین‌تر استفاده خواهد شد و برای کارهای سبک‌تر همچون post-processing از CPU استفاده خواهد شد.

مایکروسافت ادعا می‌کند که چنین قابلیتی بهبودی 10 درصدی در کارایی گرافیکی سیستم را در پی خواهد داشت.


4K

کاملاً واضح است که 4K آینده فعلی بازی‌های کامپیوتری است (و بعد از آن 6K، 8K و ادامه این فرآیند). تولیدکنندگان محتوا و توسعه‌دهندگان بازی در حال حرکتی تدریجی به این مسیر هستند.

گرچه نباید انتظار داشته باشیم بازی‌های 4K ناگهان کل بازار را فرا بگیرند احتمالاً در یک سال آینده شاهد پذیرش این تکنولوژی در صنعت بازی‌سازی خواهیم بود. DirectX 12 قطعاً این پذیرش را تسریع خواهد کرد، که این کار را هم با کاهش سربار GPU‌ انجام خواهد داد.


خلاصه

DirectX 12 بیش از همه به نفع بازی‌کنندگان بازی‌های کامپیوتری روی ویندوز 10 خواهد بود. البته فواید دیگری از جمله کارایی بهتر ویدیو در سایزهایی تا اندازه 4K را نیز به همراه خواهد داشت.

برای Xbox One در این زمینه نمی‌توان نظری داد اما همان‌طور که اشاره کردیم بهبودهایی در سرعت کلی و کیفیت رندرینگ و سرعت فریم انتظار می‌رود.

منبع

نظرات خوانندگان

david mohammadi
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۷:۱۱:۲۰
good